Feitelijke onjuistheden in artikel ‘Blauweplekkenkliniek moet dicht’ in Volkskrant 15 februari 2017

Vandaag is het artikel ‘Blauweplekkenkliniek moet dicht’ verschenen in de Volkskrant. In dit artikel worden de redenen van de sluiting van de FPKM per 1 maart 2017 onjuist weergegeven.
De Forensische Zorgspecialisten (DFZS) - een stichting zonder winstoogmerk en geen commerciële zorgaanbieder zoals het artikel suggereert - heeft jarenlang gevochten voor structurele financiering voor het voortbestaan van de FPKM.
Vele gesprekken met het ministerie van VWS, VenJ en de VNG hebben niet opgeleverd dat de financiering voor een langere periode geregeld kon worden. De tijdelijke subsidie over 2017 is toegezegd vanwege het onderzoek dat de kwartiermaker Chiel Bos in opdracht van VWS zou uitvoeren. Dit was een eenmalige subsidie zonder enige garantie voor de toekomst. Ook heeft DFZS altijd eigen geld in de FPKM geïnvesteerd om deze dienstverlening te kunnen blijven leveren. Dit was bij alle betrokken instanties bekend.
In de huidige tijd waar het zeer moeilijk is om als niet-commerciële zorgaanbieder het hoofd boven water te houden, hebben we helaas niet meer de financiële ruimte om de FPKM deels zelf te kunnen financieren.
Kwartiermaker Bos heeft recent een rapport uitgebracht waarin geadviseerd wordt hoe het systeem van forensisch onderzoek verbeterd kan worden. In dit advies werd aangegeven dat de expertise van de FPKM regionaal georganiseerd moest worden. Het werd ons lopende het onderzoek duidelijk dat er geen plek meer was voor een landelijk opererende polikliniek zoals de FPKM waarvan de consequentie zou zijn dat de tijdelijke subsidie over 2017 nooit omgezet zou worden naar structurele gelden. Hiermee werd duidelijk dat vanaf 1 januari 2018 de FPKM niet in haar huidige vorm kon blijven voortbestaan.
De erkenning om de unieke expertise en werkwijze van de FPKM - namelijk de inzet van een onderzoeksteam bestaande uit een onafhankelijk forensisch arts met een forensisch verpleegkundige - te kunnen blijven uitvoeren, komt helaas te laat. In de ruim 10 jaar dat de FPKM bestaat, is deze werkwijze nooit volledig omarmd door de overheid maar wel erg gewaardeerd door de hulpverleners die met de FPKM gewerkt hebben.
Bovendien nam het aantal onderzoekaanvragen vanuit strafrechtelijk kader vanaf 2015 af omdat destijds vanuit het ministerie van VenJ bepaald werd dat per direct alle onderzoeken bij vermoedens van seksueel misbruik bij minderjarigen door de politie en OM aangevraagd moesten worden bij het NFI. Ook hierna heeft DFZS alle moeite gedaan om ervoor te zorgen dat de FPKM haar expertise kon blijven toepassen en het hoofd financieel boven water kon houden.
Er is met andere partijen contact gezocht om te informeren of zij interesse hadden om de FPKM over te nemen omdat DFZS niet langer de financiële lasten kon dragen. Op korte termijn waren hiervoor echter geen structurele financiële middelen beschikbaar.
Om goed zorg te dragen voor de medewerkers van de FPKM, conform de afspraken in het Sociaal Plan, kon er niet gewacht worden tot het einde van 2017 met het besluit om de FPKM te sluiten.
Het gebrek aan structurele financiering vanuit de overheid heeft ervoor gezorgd dat DFZS helaas heeft moeten besluiten dat het niet langer financieel verantwoord was om door te gaan met de FPKM. Wij betreuren het dat al onze inspanningen ten spijt het behoud van de expertise bij de FPKM niet belangrijk genoeg is bevonden.