‘Goede Reactie Is Preventie’ (GRIP) app
Doelstelling/onderwerp
Het ontwikkelen van een app voor effectieve zorg binnen handbereik (KFZ call).
De Waag heeft – met subsidie van KFZ - in samenwerking met app-bouwer Media Agency (gevestigd in Alkmaar) de GRIP-app ontwikkelt. GRIP staat voor Goede Reactie is Preventie. De GRIP-app is gemaakt voor mensen met agressieproblemen die te laat in de gaten dat de spanning of boosheid te hoog oploopt. Ze zijn dan vaak onvoldoende in staat om zich te beheersen.
In de forensische zorg zien wij veel cliënten met agressieproblemen. Gesprekken in de behandelkamer kunnen dan onvoldoende zijn om hun stress en boosheid op tijd te signaleren en te hanteren. De GRIP-app biedt de mogelijkheid om in hun eigen omgeving (just in place) en in de situatie waarin zij stress of boosheid ervaren (just in time) te leren omgaan met spanningen en boosheid.
Dat doet de GRIP-app op twee manieren:
- In de eerste plaats is de app gericht op het signaleren en herkennen van spanning en boosheid
- En in de tweede plaats biedt de app de mogelijkheid om door het doen van oefeningen of door het spelen van een spelletje de spanning en boosheid te laten zakken
De mate van stress wordt gemeten met een hartslagsensor die in een borstband of polsband zit. Ook het stemvolume wordt met de app gemeten. Dat gebeurt via de microfoon van de smartphone. De GRIP-app geeft een signaal af als bijvoorbeeld de stress of boosheid oploopt. De cliënt kan er voor kiezen om een ontspanningsoefening of een spelletje te doen of als er niets aan de hand is kan hij aangeven dat het oké is. Bijzonder van de GRIP-app is ook de time-out functionaliteit. Deze functie kan ook helemaal op maat worden ingericht, bijvoorbeeld door persoonlijke teksten of een foto op te nemen die de cliënt kunnen motiveren om zich te beheersen.
De behandelaar heeft de mogelijkheid om via het behandelaren dashboard bij te houden wanneer er een signaal is gegeven en wat de cliënt daarmee heeft gedaan. Deze informatie kan in de behandelkamer besproken worden met de cliënt. Via het dashboard kan de behandelaar ook oefeningen beschikbaar maken voor de app plaatsen die voor de cliënt het beste werken. Zo krijgt de cliënt dus op zijn smartphone een speciaal voor hem ingerichte GRIP-app. Om gebruik te kunnen maken van het dashboard is het nodig om bij Media Agency een abonnement af te sluiten. Dit is aan te raden omdat de GRIP-app in combinatie kan worden gebruikt met de informatie over hoe cliënten zijn omgegaan met signalen van stress of boosheid.
De GRIP-app is beschikbaar in de Apple store en Google Play store. Om de GRIP-app en het dashboard te kunnen gebruiken is geen training nodig. Ter ondersteuning van het gebruik van de GRIP-app zijn de volgende documenten beschikbaar op de KFZ-website (https://kfz.nl/projecten/call-2014-30-3):
- Theoretische en technische handleiding
- Gebruikershandleiding
- Implementatie monitor
- FactSheet
Onderzoekspopulatie
Mannen/vrouwen, volwassenen, ambulant, agressie.
Methodologie/instrumenten
De GRIP-app bestaat onder andere uit een biofeedbacksysteem om zicht te krijgen op het stressniveau en de mate van boosheid. Daarnaast biedt de app een toolbox bestaande uit oefeningen/games om stress te reduceren en impulsen te leren.
Doorontwikkelingen
De GRIP-app wordt in de komende jaren doorontwikkeld. Zo gaan we een dagboek-functie als extra functionaliteit in de app toevoegen en wordt het mogelijk om als client een overzicht te krijgen van de veranderingen in stress-signalen.
Betrokkenen DFZS
Joan van Horn (contactpersoon), Larissa Hoogsteder & Juliette Hutten.
In samenwerking met
Media Agency (voorheen MediaMoose).
Links
KFZ project effectiviteit GRIP
Van Horn, J.E., Argese, U., Hutten, J., & De Looff, P. (2024). Het effect van CGT-behandeling van partnergeweld met biofeedback. KFZ.
Keywords
Ambulante Forensische ggz, Agressie, mHealth